zondag 25 februari 2018

Boksen


'Ja… Ja… JAAAA…Tempo bij…TEMPO BIJIJIJ!!!' Mijn voeten roffelen op de mat van de boksschool terwijl de luide stem van de trainer me opjaagt. Mijn bokshandschoenen tikken in hoog tempo tegen de zak. Nou ja, hoog. Naast me doet een beer van een vent dezelfde oefening twee keer zo snel en zo te zien met veel minder moeite. Een ventilator blaast het zweet van mijn gezicht. Zo’n vijf jaar geleden ben ik weer gaan lopen. Kort daarna volgde mijn eerste bokstraining. Dat laatste deed ik toen vooral om snel in conditie te komen. En ik vind het leuk! In een uur ga ik meerdere keren stuk, en er is geen training waar ik me na afloop zo energiek door voel. Boksen moet me nu vooral uit de valkuil van het inzakken houden. Lopen is meer dan alleen je benen bewegen. Rechtop blijven in een lange duurloop vraagt iets van je bovenlijf. Ik ben niet iemand die daarvoor thuis allerlei oefeningen gaat doen. Een springtouw, wat gewichten en een yogamatje vormen een zielig hoopje van wat eens goede bedoelingen waren. Voor mijn eerste marathon, vier jaar geleden, had ik bedacht dat boksen en lopen elkaar goed zouden aanvullen. Toen hield ik die combinatie echter niet vol. Dan twijfel ik gelijk aan het idee. Tot ik in Runner’s World van deze maand een artikel over Krav Maga (Israëlische vechtsport) las, waarin de voordelen van een vechtsport voor lopers worden belicht. Het is goed voor je hele lijf en bevordert ook je zelfvertrouwen.  Zie je wel, ik ben niet gek. In mijn marathonschema 2018 is woensdagavond daarom boksavond geworden en lukt het met passen en meten om vier keer per week te blijven lopen. Intussen staat de volgende uitdaging voor de deur. Het vriest en de schaatsen gillen boven dat ze uit het vet willen. Hoe krijg dat ik dat nou weer in het schema gepast?    

Geen opmerkingen:

Een reactie posten