zondag 18 februari 2018

Metrorun


Knap nerveus vertrek ik naar de metro waar we met zo’n vijfentwintig lopers van onze loopgroep hebben afgesproken. We gaan naar Schiedam en lopen vandaar terug naar Nesselande. Dit exclusieve evenement is een idee van één van de leden en wordt vandaag georganiseerd door één van de trainers. Om even over negen staat de halve groep in de rij voor het enige toegankelijke toilet op Schiedam Centrum, blijkbaar zijn er meer met een lichte spanning. Daarna op weg. De winterzon wint merkbaar aan kracht, het is vrijwel windstil en al gauw frommel ik mijn handschoenen in de zak van mijn loopjack. Wat een prachtig parcours door parken met waterpartijen, landerijen met blatende schapen en scherp tegen de blauwe lucht afstekende molens. Het landschap is als een schilderij van een Hollandse meester met hier en daar een modern gebouw om de huidige tijdsgeest niet te vergeten. Ik ben de enige met 6:30 als tempo. Het lijkt alsof ik aan elastiek achter de groep bungel. Op de landweggetjes zie ik hoe de groep voor me als een harmonica beweegt. De ene keer compact, dan weer breekt het geheel in verschillende tempogroepjes uiteen. Ik hou ze in het zicht, met het strakke voornemen vooral mijn eigen tempo te blijven lopen. Ik wil heel blijven. Wat ik supertof vind is dat de andere lopers met regelmaat omdraaien om me op te halen, ook al kan het hun eigen ritme breken. Diverse snelle lopers begeleiden me kletsend gedurende stukjes van de route. Dit is zo veel leuker dan vier jaar geleden, toen ik voor mijn eerste marathon de lange duurlopen in mijn eentje rond de Rotte volbracht. Ik voltooi dertig kilometer in 6:29 gemiddeld, een seconde sneller dan het streven en die ene tel is goud waard. Thuis stap ik gelijk achter het fornuis en een half uurtje later is het genieten van zoete pannenkoeken en de frisse, licht romige smaak van een bosvruchten-banaan smoothie. Na één pannenkoek te veel zie ik de zon haar stralen door de woonkamer strooien en hoor ik een schril fluitje van buiten spelende buurtkinderen. Het lijkt wel of de lente is begonnen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten