zondag 15 december 2013

Mentale bagage


De mist kruipt steeds dichter om de eenzame loper heen. Een flauwe halve maan probeert vergeefs de laaghangende nevel te doorboren. Bomen flankeren iedere zijde van de slingerende weg, daarachter is het duister. Onverstaanbare stemmen klinken door de mist. Het lijkt wel een scene uit een matige B-film. Mijn fantasie neemt de vrije loop. Ik vertraag ongemerkt. Behoedzaam. Lichtjes dansen mijn richting op. Het blijkt een groep tegemoet komende lopers. Als ze me gepasseerd zijn versnel ik om het open stuk verderop te bereiken. Ik ken deze weg op mijn duimpje en toch laat ik mijn tempo door mijn gedachten beïnvloeden. Gedachten en lopen vormen een wisselwerking. Mentale vermoeidheid leidt tot lichamelijke vermoeidheid en andersom. In de Runners World van december staat een interessant artikel over het overtreffen van je prestaties door je brein te trainen. En ik maar denken dat het alleen om schemas en kilometers maken gaat. Sterker! Ook je herstel kun je denkend beïnvloeden. Marianne, expert in ontspanningstherapie, legt me geduldig uit dat je mentale toestand invloed heeft op het herstellend vermogen van je lichaam. Bij gelijke omstandigheden is aangetoond dat je lichaam minder goed hersteld als je de mentale belasting (stress) in stand houdt. Glimlachend concludeer ik dat me druk maken om een blessure de tijd verlengt dat die blessure duurt. Ook neem ik nogal wat gedachten op de bagagedrager meeneem tijdens het lopen. Toch eens proberen die thuis te laten en me op het lopen concentreren. Van de omgeving genieten. In het artikel wordt glimlachen tijdens de loop aangehaald als stimulans voor een automatische versnelling (en snellere tijd). Tijdens de ochtendtraining dook het prachtige liedje Why Not Smile op de koptelefoon tevoorschijn. Misschien moet ik dat nummer wel tijdens de hele marathon draaien. Kijken wat dat met mijn tijd doet.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten