zondag 22 december 2013

Fantaseren


Op deze doordeweekse avond kies ik voor een 10k rondje om de velden, waarvan zo'n 4 km over een onverlichte weg. Ik loop alleen, het is al laat in de avond. Om deze tijd kom je hier niemand tegen. De Rotte aan de ene kant, kaal landbouwgrond aan de andere. Ik loop over de dijk als ik op 10 uur de koplampen van een auto zie komen. Hij draait de weg uit die ik zo in zal slaan en rijdt over de onderweg langs het omgeploegde veld. De bestuurder draait de auto 180 graden terug in richting waar hij vandaan kwam. De motor gaat af, de koplampen uit. Ik loop er op zo'n 30 meter afstand langs, kan niet zien wat zich in de auto afspeelt. Nu heb je tijdens zon trainingsronde alle tijd om je gedachten uitgebreid hun gang te laten gaan. Een paar minuten later draai ik de weg in waaruit de auto kwam. Mijn fantasie gaat intussen met mij op de loop. Wat gebeurt er in die auto? Een vrijend stelletje? Een criminele transactie in het Zevenhuizens circuit? Ben ik onbedoeld een riskante getuige. Mijn verbeelding schakelt naar de vierde versnelling. De bestuurder kijkt zijn maat aan. Die hardloper kunnen we niet laten lopen, zegt hij verbeten, die heeft ons vast gezien. Hij start de auto, geeft vol gas, scheurt de bocht om en jakkert achter me aan. Ik hoor de auto boven de muziek in mijn koptelefoon uit naderen. Zie mezelf slim de berm opzoeken. De lichten naderen. Ik stop draai me om, blijf cool en kijk recht naar het snel naderende voertuig. Op het laatste moment spring ik opzij, rol atletisch over de grond. De auto mist me volledig, vliegt over de berm en greppel en ploft met 4 wielen in het drassige land. Hij zit direct muurvast. Ik sta op, klop het vuil van mijn modieuze hardloopjack en vervolg onverstoorbaar mijn weg. De tierende criminelen in het veld achterlatend. Ik kom weer terug de realiteit. Kijk toch maar even om. De weg blijft leeg, misschien toch maar beter zo.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten