zondag 10 november 2013

Ritme


Een half uur onderweg zonder piepende hartslagmeter. Meestal vertelt dat kreng me al binnen 10 minuten dat ik tegen de bovengrens van mijn hartslagzone aanzit. Dan is het vertragen geblazen. Zeker defect. Niets daarvan. Ik ben met een keurig hartslag ritme en dito tempo onderweg. Dit is gaaf! Het werkt dus, eerst ritme vinden, je lijf gelegenheid geven zich aan te passen aan de trainingsfrequentie. Snelheid komt daarna. Trainen is het afbreken van het lichaam om het weer op te bouwen. Het is alsof ik uit de dip van de afgelopen weken kruip. Ik voel me vandaag sterk genoeg om een halve marathon goed te lopen. Das een mooie stap. De hele marathon komt echter ook met rasse schreden dichterbij. Dat baart zorgen, is er tijd genoeg? Blijf alles heel? Nu is een beetje tobben mij niet vreemd. Rustig doorlopen maar langs de meerkoeten die als zwarte dotjes poetskatoen dobberen op het rimpelige wateroppervlak. Een vlucht kleine vogels stijgt naast me op om zich door de wind naar een nieuwe plek te laten dragen. Ik denk aan de fascinerende jazzpianist Kenny Werner die in effortless mastery omschrijft hoe iedere noot een gevolg moet zijn van een moeiteloze beweging van iedere vinger op de toets. Dat leidt uiteindelijk tot de perfecte uitvoering. Vanuit dat perspectief is een marathon niet meer dan de ene pas na de andere. Zonder inspanning, in het ritme van het moment. Ik loop nog een rondje.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten