zondag 20 april 2014

Trek je eigen plan


Op de Kralingse Plaslaan kijk ik naast me. Achter de rij toeschouwers wandelt een jong stel met kinderwagen in dezelfde richting. Ik haal hen in. Een vriend zat tijdens de NY marathon zo stuk dat hij op het slot door wandelaars langs het parcours werd ingehaald. Zijn verhaal nam ik vandaag mee naar Rotterdam. Als een soort ijkpunt voor mijn conditie. Het gaat dus beter dan ik me voel en daar put ik hoop uit. Verheugd zie ik de bocht voor me op weg naar Blaak en Coolsingel. Het rondje plas zit erop. Het zwaarste stuk. Mijn hoofd beveelt wandelen, mijn lijf negeert het. Een tijd na de finish realiseer ik me hoe mooi dit evenement is. De steun van familie en vrienden met spandoeken, verfrissingen en aanmoedigingen. Al die mensen langs de weg die mijn naam roepen en gebruiken voor een rijmelarijtjes. Voor het eerst van mijn leven vond ik het zelfs leuk om Lee Towers te horen zingen. De euforie over het vlotte tempo in de eerste 15 km. Fantaserend van een supersnelle tijd overschatte ik toch mijn mogelijkheden. De tweede keer Erasmusbrug was een killer. Wildplassen zonder commentaar van omstanders of boete. De laatste 2 km iets versnellen om binnen de 5 uur aan te komen. En dat lukte ook nog!! Op mijn finishfoto's zie ik een gepijnigd gezicht. De blijdschap komt later pas, in stapjes, alsof die achter me aan wandelt en mij nog moest inhalen. 'Je trok je eigen plan en dat is heel belangrijk' , vertrouwt Kees de Trainer me een kleine week later toe. Hij heeft gelijk. Ik had mijn doel en aanpak, stelde die onderweg bij. Op basis van gevoel en metingen. Die helpen elkaar. Mijn zelfvertrouwen groeide door langere afstanden met snellere tijden terwijl mijn hartslag een lager tempo sloeg. Ik leerde over lopen en voeding. Ik leerde dat ik mezelf stimuleer en onder druk zet door er veel over te praten. En te schrijven. Dat bevordert de discipline om te trainen, ook als ik geen zin heb. Met een fantastische playlist (inmiddels ruim 700 liedjes) als trainingsmaatje. Het is gelukt met mijn eigen plan, waarin familie, vrienden en de loopgroep heel belangrijk waren. Bedankt voor al jullie support!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten